
Pandemia ne-a pus pe toti in situatia de a gasi solutii de promovare cat mai ieftine si eficiente. Se poate? Sa vedem…
Foarte multi inteleg prin marketing -publicitate si prin publicitate – TV. Multi bani sunt sau, mai degraba, au fost cheltuiti in campanii de marketing fara obiective definite si farao strategie clara, astfel ca nu au produs rezultate convingatoare. Iata de ce acum bugetele de marketing sunt percepute ca o cheltuiala pe termen scurt si nu ca o investitie pe termen mediu si lung.
Chiar daca este greu sa gandesti pe termen lung in conditiile in care lumea s-a schimbat si continua sa se schimbe in jurul nostru, „este esential sa continuam sa investim in dezvoltarea de produse si servicii noi. Este absolut necesar sa cunoastem piata in care ne miscam si modul in care ne raportam la ea (la clienti, la furnizori, la canalele de distributie si vanzare, etc). Este esential sa continuam sa ne promovam afacerea!
Firmele aloca bugete de investitii tot mai reduse in aceasta perioada, insa chiar si in aceste conditii exista variante ieftine de promovare.
De exemplu, cu un buget de sub 300 de euro firmele pot sa investeasca in promovarea online. Intre toate variantele prin care te poti promova, de la advertoriale, link-uri sponsorizate, campanii de bannere, proiecte speciale, cea care are eficienta cea mai mare este Google Adwords.
Adwords este in topul preferintelor si recomandarilor pentru IMM-uri, deoarece nu exista o limita minima de buget, poti sa te promovezi pe cuvintele-cheie pe care le consideri cele mai potrivite (iti pozitionezi reclama exact in fata persoanelor care cauta produse si servicii similare sau compatibile cu ale tale) si este foarte usor de inceput si de controlat ulterior.
Bugetele pentru campaniile prin linkuri sponsorizate pe Google pot porni de la cativa euro pe zi, dar depind de produsul sau serviciul promovat si de cuvintele si frazele-cheie care sunt luate in considerare. Adwords permite tintirea exacta a segmentului de public-tinta al firmei si, de asemenea, firma poate obtine numarul de vizitatori atrasi.
La fel de usor de aplicat ca si Google Adwords si potrivit pentru loializarea clientilor este Facebook Ads. Aceasta permite segmentare in functie de caracteristicile geo si demografice (varsta, sex, etc.), dar si in functie de interesele si hobby-urile personale ale membrilor.
Blogosfera, forumurile sau twitter-ul pot ajuta firmele sa-si identifice target-ul, sa isi faca reclama gratuita, sa identifice perceptia consumatorilor asupra produselor sau serviciilor similare cu cele ale firmei si pot ajuta la cresterea vanzarilor.
Si cartile de vizita pot fi o modalitate ieftina de promovare daca pe langa datele de contact sunt precizate si tipul de servicii pe care compania le presteaza si beneficiile pentru potentialii clienti.
Alta varianta de promovare este prin intermediul presei. Puteti contacta jurnalisti in cazul in care aveti un subiect interesant de transmis astfel incat puteti deveni sursa citata in articol sau in functie de domeniu puteti aparea chiar ca interviu. In acest sens puteti trimite si comunicate de presa insa trebuie alese cu grija publicatiile.
Pentru un buget de pana la 1.000 de euro, variantele de promovare sunt mai numeroase. In top ramane Google Adwords. Crearea si „renovarea” unui website sunt alte doua variante recomandate de specialisti. O analiza SEO (search engine optimization) a site-ului dupa cuvinte-cheie ajuta la vizualizarea pozitiei unde va gasiti pe Google.
Este foarte important in momentul in care intentionezi sa concepi un site numele pe care il alegeti, trebuie sa reprezinte intocmai afacerea pe care o derulati.
O alta modalitate prin care iti poti pastra aproape clientii existenti si colaboratorii este trimiterea de newslettere. Acestea trebuie sa contina subiecte de interes pentru destinatari si trebuie avut grija la frecventa cu care sunt trimise pentru a evita o rata mare de dezabonare.
Actiunile de emailing sau SMS sunt recomandate mai ales in cazul ofertelor speciale, pentru ca permit informarea rapida a clientilor, trimiterea de remindere, dar si, foarte important, monitorizarea precisa a rezultatelor. Aplicatiile de e-mail marketing au, de regula, facilitati de gestionare si segmentare a bazelor de date de clienti, de administrare a abonarilor si dezabonarilor la newslettere. Atentie la inserarea si administrarea facilitatii de dezabonare – este obligatorie!
Se recomada si networkingul ca varianta de promovare. Participarea la evenimente si conferinte din domeniul de activitate al firmei, precum si gazduirea de evenimente proprii ale companiei sunt variante de promovare, chiar desfasurate in spatiul virtual!
Daca bugetul de promovare de care dispune compania poate ajunge pana la 10.000 de euro deja putem sa ne gandim la o campanie de promovare pe mai multe canale de informare: directmarketing (mail, e-mail, SMS, evenimente, telesales), online (website, optimizare pentru motoarele de cautare, SEM (search engine marketing), publicitate.
In acest buget pot fi incadrate mai ales canale online, dar si canale de nisa: print, radio si chiar TV
Cum iti promovezi afacerea cu un buget mic:
Sub 300 euro:
- Google Adwords: promovarea se face dupa cuvinte-cheie
- Facebook Ads: potrivit pentru loializarea clientilor
- Newsletter: pot fi trimise periodic catre clientii actuali si colaboratori doar in cazul in care aveti de transmis subiecte de interes pentru ei
- Comunicate de presa: mergeti catre publicatiile si site-urile care au tangenta cu domeniul de activitate al firmei si incercati sa comunicati subiecte care sa starneasca interesul
1.000 euro:
- Website – creare sau „renovare”
- E-marketing: actiunile de e-mailing sau SMS sunt recomandate mai ales in cazul ofertelor speciale
- Networking: participarea la evenimente si conferinte din domeniul de activitate al firmei, gazduirea de evenimente proprii ale companiei
10.000 de euro:
- Campanie de promovare declinata pe mai multe canale decomunicare: direct marketing (mail, e-mail, SMS, evenimente, telesales, etc.), online ( website, optimizare pentru motoarele de cautare, SEM), publicitate.
Ready? Spor sa aveti! Be smart, stati sanatosi!
Cu drag, MIBAS