(de ce apar „divorturile”….)
Draga manager,
Iti pleaca oamenii? In fiecare an mai mult de 30 % din echipa este noua?! Pe bune?! Stii ca procentul ar trebui sa fie sub 5 % ??? Daca se intampla asta, ceva NU E OK! Treaba e serioasa, read and think:
Perioada si modul în care noul angajat este primit în echipă este foarte importantă și își va pune amprenta asupra întregului său parcurs în cadrul companiei. De aceea, recrutarea, formarea și orientarea sunt esențiale pentru succesul oricărei organizații, ca întreg.
De asemenea, o mare parte dintre deciziile de încetare a colaborării se iau chiar în această perioadă. Iar peste 90 % dintre plecari sunt un esec de management. Explicatii: poate fi politica de fidelizare a anagajatilor, pot fi greseli de recrutare, pot fi lucruri care tin de proceduri si de organizare.
Prietene, oamenii nu vin ca sa plece! Doar in cazuri exceptionale, cand intervine ceva neasteptat, plecarile sunt la mai putin de un an dupa angajare. Nici macar „scuza” ca „i-a furat concurenta” nu e valabila, sorry. Concurenta nu-i poate fura daca la firma ta au toate conditiile sa se integreze, sa se simta bine, sa fie apreciati si sa fie productivi. Daca pleaca la concurenta si acolo dau randament… problema e la tine.
Dar nu dispera, pe de altă parte, bazele unei colaborări solide pe o perioadă îndelungată de timp se pun tot în această perioadă. Angajații care reușesc să se integreze în echipă încă din primele săptămâni vor înțelege sarcinile primite, vor fi productivi într-un timp scurt și au mai multe șanse să rămână în echipă. Mingea e la tine!
Ce înseamnă un proces de onboarding
Integrarea angajaților sau procesul de onboarding poate fi definit, în sens larg, drept procesul de familiarizare a unui (nou) angajat cu politicile și cultura organizației și cu rolul pe care acesta îl va avea in cadrul ei. De asemenea, implică crearea unui mediu în care angajatul se simte suficient de confortabil pentru a interacționa cu colegii săi.
Onboardingul este responsabilitatea managementului companiei si a managerului direct, care îl va familiariza pe angajat cu rolul său în cadrul companiei, cu așteptările privind performanța sa și cu cultura echipei din care va face parte. În plus, onboardingul nu este asociat doar cu persoanele noi. Angajații pot pleca în alte departamente, pe roluri noi, și aceștia trebuie, de asemenea, să fie integrați în urma unui proces similar, dar care este denumit crossboarding. În timp ce aceștia sunt deja familiarizați cu cultura organizațională, cultura echipei poate fi diferită, iar nou-venitii vor avea un alt manager care sa-i ghideze si sa-i motiveze.
Beneficiile procesului de integrare în organizație
Cel mai evident beneficiu al unui program de integrare de succes este creșterea retenției. Angajații care sunt fericiți și bine adaptați la locul de muncă au mai multe șanse să rămână la angajatorul lor. Companiile cu un management performant si cu un program de integrare atractiv au păstrat dupa 3 ani peste 91% dintre angajații lor din primul an, arată studiile la nivel european. Îmbunătățirea retenției angajaților economisește timp și bani, în condițiile în care experții în resurse umane estimează că înlocuirea unui angajat administrativ costă de până la trei ori mai mult decât salariul anual al angajatului, iar in compartimentul de vanzari de pana la 6 ori! Nu numai că onboardingul face ca angajații să fie mai predispuși să rămână în companie, dar îi face și mai buni la locul de muncă.
Bineînțeles, când vorbim de retenția angajaților în ultimii ani, trebuie să avem în vedere și că România s-a confruntat cu un mare deficit de personal calificat pe piața muncii, mai ales pentru firmele care activeaza în domeniul medical. Recrutarea unor profesionisti este cu atât mai dificilă cu cât fiecare specializare durează mai mult decât media în alte domenii, iar formarea este una continuă, indiferent ca este vorba de resurse umane, achizitii, logistica, vanzari sau personal auxiliar.
De aceea, draga manager, soluția este să te asiguri că angajații se simt încrezători și confortabil la locul de muncă încă din prima zi și să creezi un proces de integrare eficient și personalizat.
Cum poți integra angajații?
Este o discutie lunga si fiecare capitol ar trebuie tratat intr-un articol separat. Dar, pe scurt, metodele “cheie” sunt:
- Discută cu angajații despre temerile și asteptarile lor, aminteste-ti cum a fost prima ta zi de munca la un loc nou
- Asigură-te că ai proceduri clare de lucru si ca sunt bine intelese
- Construiește relații cu intreaga echipa, nu favoriza pe nimeni
- Cere feedback din partea angajaților, nu impune nimic cu forta (vremuri de mult apuse….)
- Tratează toți angajații în mod egal, integreaza-i prin atractivitatea locului de munca, fa-i sa se simta doriti si utili
- La interviul de angajare prezinta compania, asteptarile de la angajat, cerintele postului si conditiile de lucru exact asa cum vor fi. Daca noul angajat „descopera” dupa venire ca una i s-a prezentat si altceva a gasit l-ai pierdut, isi va cauta alt loc de munca din prima saptamana
- Respecta-le viata personala, team building nu inseamna familie! Un angajat nou este stresat si, mai ales la inceput, isi regaseste calmul si echilibrul acasa. Nu-i invada spatiul personal, se va simti sub presiune, va ceda si va pleca.
Concluzii
Din cauza pandemiei, procesul de angajare a devenit mai dificil ca niciodată. În același timp, construirea de relații în cadrul organizației și o bună colaborare cu echipa au devenit vitale.
Un plan de onboarding sau integrare a angajaților care este bine gândit și implementat ajută la succesul lor în noua funcție, la o tranziție cât mai ușoară de la un job la altul și, implicit, la succesul companiei.
Hai prietene manager, nu te intrista, e chiar simplu sa reusesti. Cel mai scurt sfat: „pune-te in locul angajatului” si vezi ce nu-ti convine din ceea ce te inconjoara. Si, ca sa nu crezi ca suntem partinitori, in articolul urmator vom vorbi despre „Cum sa iti pastrezi locul de munca”. 🙂
Spor sa aveti! Be smart, Stati sanatosi!
Cu drag, MIBAS