Manager, lider sau antreprenor?

Manager, lider sau antreprenor? 150 150 CONSULTANȚĂ PROFIT

(dilema sau SOLUTIE!?)

Dragi prieteni,

Se vorbește mult despre leadership, toate companiile caută să aibă lideri la toate nivelurile organizaționale. E de ajuns?! O fi bine, o fi rau?!

Hmmm, si una si alta! John Kotter spunea: ”leadership-ul completează managementul, nu îl înlocuiește”. Ele sunt două sisteme de acțiune distincte și complementare, cu funcții proprii și activități specifice. Amândouă sunt absolut necesare pentru obținerea succesului de către o companie, dar nu și suficiente.

Mai lipsește un ingredient esențial: antreprenoriatul.

În studiul despre impactul practicilor de management, leadership și antreprenoriat la nivelul echipelor de conducere asupra performanțelor afacerii, rezultatul este unul absolut firesc. Companiile care reușesc să înregistreze an de an creșteri semnificative ale performanței afacerii și o dezvoltare organizațională sustenabilă sunt cele care au bine dezvoltate la nivelul echipelor lor de conducere toate aceste trei categorii într-un sistem coerent și unitar.

În aceste companii practicile antreprenoriale (de a crea plusvaloare investitiei) sunt completate de cele manageriale (de a produce rezultate) și de cele de leadership (de a construi consens și încredere organizațională).

Practicile manageriale și antreprenoriale au un impact superior asupra profitabilității și cotei de piață, iar cele de leadership asupra dezvoltării organizaționale. Altfel spus, liderul creaza conditiile necesare pentru ca managerul si antreprenorul sa fie “urmati” de intreaga organizatie, iar aceasta din urma sa functioneze ca un angrenaj bine pus la punct. Misiunea celui de la vârful organizației constă în construirea unei echipe de conducere care să se completeze.

Cine și cum poate să realizeze o astfel de construcție?
Orice organizație, cu atât mai mult acționarii sau investitorii, cei care reprezintă consiliul de administrație, ar trebui să țină cont că organizația nu este o scenă de teatru ci locul în care colaborarea și munca împreună fac profitul. Este locul unde un context organizațional valoros nu înseamnă că diferența este făcută de cel care se află în vârf ci de construcția pe care acesta va reuși să o facă împreună cu toți ceilalți, participanți la viața organizațională.

Mai ales în aceste vremuri tulburi, cunoașterea și managementul sinelui, modestia și moderația, calmul și stăpânirea de sine, luciditatea, generarea de emoții constructive, un anumit grad de diplomație sunt ingredientele esențiale ale succesului.

Cea mai dificilă problemă a organizațiilor de astăzi, mai ales în acest context al pandemiei, este proiectarea și alegerea modelului de conducere pe care îl doresc pentru viitorul lor.

Citam iar “clasici”: Peter Drucker spunea despre cei care au reușit să construiască companii și organizații de referință: aceștia ”Nu se credeau supraoameni. Nu făceau altceva decât să construiască echipe și să fie conducătorii acestor echipe.”

Cum adica?! Haideti sa rezumam toate teoriile la o ecuatie, “regula de 3 simpla”:

SUCCES = Antreprenor + Manager + Lider

Si acum intrebarea cheie, ca in bancuri, dar serioasa: “De cate persoane este nevoie pentru rezolvarea ecuatiei?”

Niciodata de una singura. De obicei de trei. Ideal de doua (in organizatiile mai mici, de maxim 20 de persoane). Sa le luam pe rand:

Varianta “o singura persoana”:

Din start, va spunem ca este varianta gresita! De ce?

În companii, la nivel de actionariat se întâlnesc frecvent replici de genul: ”nu am cu cine să performez”, ”cei mai mulți oameni din organizație sunt mediocri” sau ”incompetenți”, ”nu vor să se schimbe”, ”nu sunt deschiși spre învățare”, ”nu sunt motivați și implicați”, ”nu au inițiativă”, ”nu sunt creativi”, ”sunt motivați doar de bani”, “la sfarsitul zilei sparg usa”, etc. Toate aceste semne ne descriu diferite scenarii organizaționale în care cel de la varful organizatiei, care isi asuma toate cele 3 ipostaze (antreprenor, manager, lider), nu este de fapt direct responsabil (pentru ca nu are cum sa fie “3 in 1”) de performanță, implicare și motivare (creșterea semnificației muncii), inovare (stimularea creativității), dezvoltare profesională (valorificarea potențialului și a creativității). In schimb, considera ca toți ceilalți sunt de vină pentru rezultatele slabe și atât de imprevizibile ale organizației.

Oricât am încerca să dăm vina pe criza sanitară sau economică, pe competiția neloială, pe cadrul legislativ limitativ, pe organizația sau echipa ”bolnavă” pe care o conducem, pe cultura maladivă a organizației, pe lipsa competențelor angajaților, dacă suntem onești cu noi înșine răspunsul ne vizează pe noi, cei care avem rolul și responsabilitatea de la vârful piramidei. Noi suntem responsabili să creăm un cadru organizațional orientat către performanță, o cultură bazată pe colaborarea și pe stimularea creativității angajaților, un climat care să invite angajatul să participe, să-și asume identitatea și autonomia, să-și crească semnificația muncii pentru el. Si atunci ajungem la…

Varianta “trei persoane”:

Este modul de organizare cel mai raspandit in companiile mai complexe si de obicei se traduce prin “managementul” societatii. Aici se regasesc antreprenorul (Administrator), managerul (Executiv) si liderul (Dezvoltare).

Evident, denumirile “functiilor” sunt diferite de la o societate la alta dar rolurile lor sunt clare:

Antreprenorul creeaza plusvaloare, conduce organizatia la nivel macro.

Managerul (functie executiva) coordoneaza activitatea departamentelor, pune in aplicare politica de firma.

Liderul (functie organizationala) este liantul compartimentelor, creeaza “climatul de lucru” necesar pentru ca fiecare membru sa fie la locul potrivit si sa performeze. Este de regula “charismaticul firmei”, omul pe care oamenii il considera lider din instinct, nu pentru ca li se impune prin organigrama. De regula este Directorul de Dezvoltare. In companiile mai putin complexe poate fi si Manager. Si asa ajungem la…

Varianta “doua persoane”:

Cum spuneam, este varianta ideala, aplicabila numai in organizatiile mai mici, de circa 20 de persoane. Aici managerul si liderul pot fi (si ar fi indicat sa fie…) o singura persoana. Adica managerul sa fie o persoana cu calitati de lider, recunoscute de cei din jurul lui, cel pe care echipa il urmeaza din instinct. De obicei persoana in cauza este Director Dezvoltare / Vanzari / Marketing. Rolul lui este de “voce” a antreprenorului, cel care il reprezinta pe acesta atat in interiorul organizatiei cat si in relatiile de middle management din exterior. Daca antreprenorul este “sarea” fara de care mancarea nu are gust, liderul este “piperul” care da savoarea. Sau, daca vreti, antreprenorul compune muzica iar liderul o canta in stilul lui personal si o face “hit”.

Dar asta este deja o alta poveste si despre ea discutam intr-un articol viitor. 🙂

Cam atat pentru astazi… Be smart! Stati sanatosi!

Cu drag, MIBAS